Monday, August 24, 2009

Nu medlem af Liberal Alliance

Jeg har idag meldt mig ind i Liberal Alliance. Jeg læste denne udtalelse fra Simon Emil Ammitzbøl og så slog det mig, at jeg skulle være medlem:

"Det er slet ikke statens eller kommunernes opgave at være barnepige for folk, der ikke kan se et værtshus uden at drikke en øl. Folk må gå i behandling. Men det kræver selvfølgelig, at de selv træffer en beslutning, at de selv tager et ansvar."

Udtalelsen kan på overfladen virke hård, men jeg er enig i den. Den handler om, at alle har et personligt ansvar for deres liv. Istedetfor at behandle de dårligt stillede i samfundet som ofre, og dermed systematisere dem, handler det om, at man selv tager (lidt) ansvar for sit liv og går i behandling. Hvad virker bedst? En alkoholiker, der tvinges i behandling, eller en, der frivilligt gør det?

Derudover var Anders Samuelsen tidligere på ugen ude med en udtalelse om at starthjælpen for flygtninge skal afskaffes og jeg kan ikke være mere enig! Det er ren signalpolitik, at den overhovedet findes. Signalet er, at vi ikke vil have flygtninge til Danmark. Selvfølgelig skal de sidestilles med andre uden arbejde og modtage en ydelse svarende til kontanthjælpen. Vi snakker her om mennesker, der er flygtet fra deres hjemland og uden tvivl bærer rundt på psykiske og givetvis også fysiske mén. Her er der modsat i ovenstående citat tale om mennesker, der oprigtigt er ofre og ikke har haft muligheden for at kontrollere deres levekår.

Der er mange andre sager, hvor jeg har været meget enig med Liberal Alliance, men det har været disse to, der har været tungen på vægtskålen.

Endelig er jeg træt af de andre store partier. Som jeg ser det er der kun 3 folketingspartier, hvor dette lands fremtid er det vigtigste for dem. Fra venstre mod højre kan jeg præsentere Enhedslisten, De Radikale og endelig Liberal Alliance. Enhedslisten har så en mærkelig opfattelse af virkeligheden, men jeg tror oprigtigt de går op i landets fremtid, men bare har misforstået et eller andet. De Radikale deler mange basale menneskelige syn med Liberal Alliance, men vil jo gerne i regering til venstre for midten. Og så har vi Liberal Alliance. Det mest reformvenlige parti sammen med De Radikale.

For de 5 store partier er det hele druknet i værdipolitik og en leflen for vælgerne, der fuldstændig blokerer for de tiltag landet har brug for. Værst var det, da Claus Hjort Frederiksen dagen inden Arbejdsmarkedskommisionen kom med et udspil gik ud og aflyste alt. Det var sindssygt flabet gjort og det er basal mangel på respekt at afvise folks idéer før de er offentliggjorte - især når ens eget parti nedsatte kommisionen og ovenikøbet bad den om at gøre det hurtigt. Sådan et parti kan jeg ikke stemme på. Håber snart Søren Pind og Bertel Haarder indser, hvor meget dette gamle liberale parti er kørt af sporet.

Så har vi De Konservative, som jeg stemte på ved sidste valg - og hvad er det lige der sker for dem? Siden Lene blev formand er det kun gået nedad og partiet er intet andet end signalpolitik, bedst illustreret med burkadebatten. Det er efterhånden ved at være flovt det de leverer.

DF kan alle blive enige om er populister, SF er blevet det og Socialdemokraterne har heller ikke haft nogen substans siden Nyrup.

Derfor var valget klart: Liberal Alliance er det rigtige for mig. Det er ikke fordi, jeg så kun skal betale 40% af min indkomst i skat - det er faktisk mindre vigtigt for mig. Det, der er vigtigt for mig er, at alle får bedre muligheder i deres liv.

1 comment:

  1. Godt skrevet der. Desvaerre er det mindre end 3% af landets befolkning der deler samme holdning, som os, hehe..Kristian

    ReplyDelete