Sunday, March 14, 2010

Brev til Lotte Grostøl

Lotte Grostøl, der er ansat hos SF i Folketinget og bestyrelsesmedlem af Best Women, havde igår et indlæg i Berlingeren angående ligestilling. Da jeg gerne ville have især et punkt uddybet har jeg skrevet en mail til hende, som jeg har valgt at offentliggøre her:


Her er min mail:

Kære Lotte,

Jeg læste din kronik i Berlingeren angående ligestilling og har i den forbindelse et par spørgsmål til dig:

Du skriver: "Det, der kan overraske mest, er nok snarere, at en ældre herre som Aamund gang på gang får plads til at ytre sig om kvinder og ledelse, han er jo en dinosaur når det gælder ligestilling."

Jeg kom så til at spekulere over, hvilken af Asger Aamunds karakteristika det er, der burde diskvalificere ham fra at få spalteplads i tanten.

Er det det, at han er gammel? Skal alle ældre mennesker lade være med at udtale sig om noget?
Er det det, at han er mand? Det er vel ikke just fremmende for ligestillingen, hvis vi tager ytringsfriheder fra 50% af befolkningen.
Er det det, at han er gammel og mand? Asger Aamund er 70 og din egen partileder, Villy Søvndal, er 57 og siden Holbergskolesagen har han ærlig talt også set lidt slidt ud. Han har sikkert et par gode år i sig endnu, men hvis nu aftaler at vi ikke hører på mænd over en arbitrært sat grænse på 60 år, ville det hele være meget nemmere - lad os kalde det dinosaur segmentet.

Endelig kan jeg se, at der kun er kvinder i bestyrelsen hos Best Women. Burde du ikke som bestyrelsesmedlem agitere for først og fremmest at få mænd ind i bestyrelsen der, før du tvinger andre til at tage kvinder ind?

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

No comments:

Post a Comment